اخبار حوزۀ فرهنگ و هنر, اخبار مؤسسه در مطبوعات, فلسفه برای کودکان و نوجوانان, یادداشت ها

آموزش تفکر و فلسفه به کودکان مغفول مانده است- مصاحبه ایسنا با محمدرضا واعظ

آموزش تفکر و فلسفه به کودکان مغفول مانده است
علمی و آموزشی  10:41:4 1395/01/15

951-393-5 كد خبر
منبع خبر

مدیر موسسه فرهنگی مطالعاتی پیدایش رویش دیگر گفت:  متأسفانه از برنامه های فلسفه برای کودک و نوجوانان استقبال نمی‌شود. گویا هنوز ضرورت به کارگیری این برنامه در مدارس احساس نشده است.
محمدرضا واعظ شهرستانی در گفت و گو با خبرنگار سرویس علمی و آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، در پاسخ به این سؤال که برای ارتقای تفکر و جنبه‌های خلاقیت برای دانش‌آموزان چه برنامه‌ای داشته‌اید، اظهار کرد: تاکنون پیشنهاد برگزاری دوره‌های آموزش تفکر با محوریت تفکر خلاق و مراقبتی و نیز برنامه فلسفه برای کودک و نوجوان در مدارس به عنوان یک زنگ در هفته را به اداره کل آموزش و پرورش ارایه داده‌ایم.
وی با بیان اینکه برخلاف تصور عمومی، در این برنامه به تاریخ فلسفه یا مسائل پیچیده فلسفی پرداخته نمی‌شود، افزود: هدف اصلی این طرح استفاده ازمفاهیم فلسفی با کارکردی فکری به وسیلۀ عناصر داستانی و یا نمایشی برای دانش‌آموزان است تا به سوالهای اساسی آنها پاسخ داده شود. همچنین این اقدام می‌تواند موجب باروری خلاقیت دانش‌آموزان نیز شود.
مدیر موسسه فرهنگی مطالعاتی پیدایش رویش دیگر اضافه کرد: در این جلسات ترویج فلسفه به عنوان علمی تخصصی و در معنای آکادمیک نیست، بلکه آنچه مد نظر است استفاده بردن از گفت و گوی فلسفی به روش سقراطی است تا در جامعه شاهد رشد عقلانیت، ارتقای ذهنیت منطقی، بالارفتن روحیه نقد، احترام به نظرات یکدیگر، درک صحیح پرسش‌های همدیگر و در نهایت خود تصحیحی باشیم. در حقیقت با ترویج فرهنگ گفت و گو و با هم فکر کردن در مدارس از طریق این برنامه، روحیه تعامل و تفکر جمعی در جامعه متعاقباً ترویج می‌یابد.
واعظ شهرستانی در پاسخ به این سؤال که همکاری دستگاه‌های دولتی در راستای اجرایی کردن طرح‌های شما چگونه بوده است، گفت: با آموزش و پرورش در گذشته همکاری‌هایی داشته‌ایم، اما متأسفانه از برنامه فلسفه برای کودک و نوجوانان استقبال نمی‌شود. گویا ضرورت به کارگیری این برنامه در مدارس هنوز احساس نشده است. هدف این موسسه ایجاد این ضرورت است تا خود اولیای دانش‌آموزان خواستار چنین برنامه‌هایی از مدیران مدارس باشند. متأسفانه سیستم فعلی مدارس در راستای حافظه محوری و قبولی در کنکور است؛ چنین سیستمی خلاقانه نبوده از این رو حوزه تفکر در آن مغفول مانده است.
وی درباره سابقه موسسه رویش دیگر تصریح کرد: این موسسه در حال حاضر به عنوان یکی از مؤسسات دارای پروانه فعالیت از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در حال فعالیت است. به طور خلاصه، موسسه فرهنگی مطالعاتی رویش دیگر در حوزه نقد و بررسی کتاب در شاخۀ علوم انسانی و هنر و اجرای برنامه‌های پژوهشی مطالعاتی در زمینه‌های فلسفه، منطق و تفکر انتقادی، تعلیم و تربیت و ادبیات در حال فعالیت است.
مدیر موسسه فرهنگی مطالعاتی پیدایش رویش دیگر ادامه داد: رویکرد موسسه نگاهی فلسفی و انتقادی به مسایل علوم انسانی و هنر است و در این راستا از اساتید دانشگاه‌ها، مترجمان و نویسندگان کتاب برای برگزاری جلسات استفاده می‌کنیم.
وی در پاسخ به این سؤال که ضرورت فعالیت علمی فرهنگی چیست؟ گفت: سیاست، اقتصاد و تمامی زیرساخت‌های بنیادین هر جامعه برآمده از سطح فرهنگ و تفکر جمعی آن جامعه است و بنیان فرهنگ و تفکر جمعی نیز بر حوزه علوم انسانی بنا شده است. هدف موسسه ارتقای فرهنگ از طریق علوم انسانی است.
مدیر موسسه فرهنگی مطالعاتی رویش دیگر با بیان اینکه رویش دیگر بدان معنا است که این موسسه می‌خواهد با رویکردی متفاوت اما مبتنی بر علوم انسانی، دیگران را مورد خطاب قرار دهد، خاطرنشان کرد: هدف غایی موسسه ارتقای خردورزی شهروندان از طریق بسط و ترویج علوم انسانی با ارایه رویکرد فلسفی، انتقادی و زیباشناختی به حوزه‌های دانش است تا در نهایت به تولید علم منجر شود. البته با توجه به اینکه فلسفه، مادر علوم است و در خدمت هیچ علمی نیست،  این موسسه توجه ویژه‌ای به فلسفه دارد و معتقد است با رویکردی فلسفی می‌توان به علوم دیگر هم پرداخت. به همین منظور، در این موسسه به فلسفه‌های مضاف و نسبت فلسفه با سایر رشته‌ها نیز پرداخته می‌شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *