در انتهای مصاحبۀ دکتر سعید ناجی با پروفسورمتیو لیپمن(بنیان‌گذار برنامۀ فلسفه برای کودکان و مؤسسۀ توسعه و پیشبرد فلسفه برای کودکان (IAPC))، سعید ناجی سؤال زیر را طرح می‌کند: (منبع)

ناجی: برای اینکه این برنامه در کشورهای در حال توسعه مانند ایران اجرا شود، نقطه شروع چه باید باشد؟

در تعیین سلسله مراحل آغازین این برنامه نکاتی چند وجود دارد که باید به آنها توجه نمود.

الف) نماینده یا نمایندگانی که به  کارگاهِ «مندهام» فرستاده می‌شوند، باید به اندازه کافی با زبان انگلیسی آشنا بوده و تا اندازه‌ای پیش زمینه فلسفی داشته باشند. این افراد باید پس از بازگشت به ایران ترجمه متون و نیز تعلیم و آموزش معلمان را هدایت کرده و پیش ببرند.

ب) گروهی از کودکان که برای شروع برنامه برگزیده می‌شوند، باید انتخابی و نمونه باشند.

لازم نیست که فقط کودکانِ تیزهوش را برگزینید. اما شروع این برنامه با گروه خاصی از کودکان همانند کودکانی که از لحاظ احساسی و عاطفی دچار آشفتگی‌اند یا مثلاً کودکان ناشنوا نیز مناسب نیست.

ج) سطح سنی دانش‌آموزان در ابتدا باید بین ۸ و ۱۰ سال باشد. این خود گویای آن است که برنامه باید با پیکسی شروع شود. کتاب کمکی مربوط به مربی که به همراه پیکسی است کتابی با عنوان در جستجوی معنا۱۴است. منظورم این نیست که گروه‌های سنی دیگر با سایر برنامه ها حتماً نامناسب اند بلکه صرفاً اینست که احتمالات موجود کتاب پیکسی را توصیه می‌کنند. (بنابراین کتاب هری می‌تواند برای گروه سنی ۱۱ الی ۱۲ سال یا اِلفی۱۵ برای گروه سنی ۶ الی ۸ سال مفید باشد. اگر برنامه‌ای را بخواهید که تأکیدش بر مهارتهای مربوط به تفکر، توجه و دقت در محیط  برای سنین ۶ الی ۹ سال باشد، بهتر است با کتاب کیو و گاس۱۶شروع کنید) عملاً همه این برنامه‌ها شامل تمرین در فنون تفکر و استدلالهای اخلاقی است.

د) طرحی که تا بدینجا مطرح شد، حداقل هزینه‌ها را دارد و به تأثیری خلاصه می‌شود که می‌تواند بر روی یک جمعیت بزرگ بگذارد. البته ما خرسند میشدیم که روند و پروسه بزرگتری را پیشنهاد کنیم، همچون پروسه ترویجی‌ای که در اوکراین در دست داریم. در این طرح به معلمان در زمینه «فلسفه برای کودکان» تعلیم داده می‌شود و نیز در سطح لیسانس دانشجویانی در زمینه تفکر انتقادی به تحصیل مشغول اند.

همچنین در آنجا گروه زبان انگلیسی دانشگاه دولتی تعلیم و تربیت کِروفگراد۱۷ به این کار مشغول است و تعداد قابل توجهی از کادر دانشگاهی دو کشور مبادله می‌شود. در حال حاضر، این برنامه ترویجی [در اوکراین] در سومین سال خود بسیار موفقیت‌آمیز به نظر می‌رسد.

ذ) بعد از تعلیمی که ایرانیان در/کارگاهِ مندهام به دست می‌آورند، یکی از اولین کارهایی که بهتر است انجام شود تأسیس یک مرکز ایرانی در زمینه «فلسفه برای کودکان» است.

  این مرکز می‌تواند عنوانی همچون «مرکز ایرانیِ توسعه و پیشبرد فلسفه برای کودکان» داشته باشد. این مرکز، اقدام به ترجمه مواد درسی به زبان فارسی و تعلیم معلمان مدرسه خواهد کرد و پروژه‌های تحقیقاتی را برای تعیین میزان موفقیت این برنامه در مدارس ایرانی هدایت خواهد نمود.

مرکزی را که تأسیس می‌کنید، اگر بخواهید، می‌تواند تحتپوشش «پژوهشگاه پیشبرد فلسفه برای کودکان» در دانشگاه دولتی مونتکلیر باشد. پرداخت هیچ نوع مبلغی برای این کار لازم نیست . هزینه‌ اصلی شما مربوط به هزینه سفر و شرکت در کارگاه مندهام خواهد بود. به غیر از هزینه سفر هوایی، هزینه شرکت در کنفرانس، معادل ۱۷۵۰ دلار برای دو هفته شرکت در کارگاه اگوست و ۱۰۰۰ دلار برای ۸ روز کارگاه ماه مِی است.”

به این منظور، فروردین ۱۳۹۵، مدیر مؤسسۀ فرهنگی هنری پیدایش (رویش دیگر) موفق به کسب بورس مؤسسۀ IAPC دانشگاه مونت کلر آمریکا (مؤسسه بنیان‌گذار برنامه p4c توسط متیو لیپمن) برای شرکت در دوره‌های آموزشی این مؤسسه شد. تصویر شماره ۱

 در تابستان ۱۳۹۶ محمدرضا واعظ دوره‌های تخصصی فلسفه برای کودک را زیر نظر مان گری گوری و دیوید کندی و اساتید دیگر در مؤسسۀ توسعه و پیشبرد فلسفه برای کودکان (IAPC) گذراند. تصویر شمارۀ ۲

متعاقبا، از پاییز ۹۶، «مرکز ایرانی توسعه و پیش‌بُرد برنامۀ فلسفه برای کودکان» به عنوان زیر مجموعه مؤسسه فرهنگی هنری پیدایش(رویش دیگر) در شهر اصفهان آغاز به کار کرد. در ادامه، آبان ماه ۱۳۹۶، پنج کارگاه آموزش تسهیل‌گری در حلقۀ کندوکاو با تدریس دکتر حسین شیخ‌رضایی و محمدرضا واعظ و با حضور سی شرکت کننده از اصفهان، یزد، تهران، بوشهر، شیراز و شهرضا برگزار شد. عناوین این کارگاه‌ها عبارت بودند از: آموزش تسهیل‌گری در حلقۀ کندوکاو(دو کارگاه)، آموزش علوم در حلقۀ کندوکاو، داستان و روش‌های خلاق در حلقۀ کندوکاو، اجرای حلقۀ کندوکاو توسط شرکت‌کنندگان. همچنین، این مرکز به منظور ترویج برنامه فلسفه برای کودکان در مهدکودک‌ها و دبستان‌های دوره اول، به دو نفر از مربیان مهدکودک‌ها و یا معلمان دبستان‌های دوره اول، کمک هزینه ۱۰۰ درصد تخفیف و به پنج نفر کمک هزینۀ ۵۰ درصد تخفیف جهت ثبت نام در کارگاه‌های این مرکز در روز ۲۵ آبانماه اهدا کرد.

اطلاعیه شماره ۳ مرکز ایرانی توسعه و پیش برد فلسفه برای کودکان(موسسه پیدایش (رویش دیگر)) درباره اهدای کمک هزینه ثبت نام کارگاه های آموزشی فلسفه برای کودک:تمدید تا ۱۵ آبان ماه

از پاییز ۱۳۹۶، این مرکز با انعقاد قراردادی با مؤسسۀ IAPC دانشگاه مونت کلر، با موضوع ترجمه و انتشار آثار این مؤسسه در ایران، کتاب‌های داستان« اکتشاف هری»، «کیو و گاس» و «الفی» را به همراه  کتاب‌های راهنمای آن‌ها در دست ترجمه قرارداده و  به زودی این آثار با همکاری انتشارات کرگدن منتشر خواهند شد. تصویر شمارۀ ۳

همچنین، بهمن ۹۸ این مرکز دومین کارگاه خود را با عنوان “به‌کارگیری رویکردهای خلاق در حلقۀ کندوکاو فلسفی” با ویدئو کنفرانس پرفسور دیوید کندی و تدریس حسین شیخ رضایی و محمد رضا واعظ برگزار کرد.

اطلاعیۀ برگزاری کارگاه دوم آموزش تسهیل‌گری مرکز ایرانی توسعه و پیش‌برد فلسفه برای کودکان(ICAPC)