فلسفه برای کودکان و نوجوانان

گزارشی از عملکرد بخش «فلسفه برای کودکان و نوجوانان» در مؤسسه

 فعالیت مؤسسه در این زمینه از تابستان 1389 با برگزاری دوره های آموزشی ویژه ی مدرسین به منظور  پرورش مدرسینی متخصص و کار آزموده آغاز شده است. در این ارتباط دوره های “آشنایی با داستان نویسی برنامه ی فلسفه  برای کودکان و نوجوانان” (با عناوین دوره ی اول: دوره آشنايي با برنامه فبك و داستان‌هاي  فلسفه برای کودکان،  دوره ی دوم: دوره ويژگي‌هاي داستان‌هاي فلسفه براي كودكان و دوره ی سوم : دوره نقد و بررسي داستان هاي فلسفه براي كودكان) در شهریور ماه سال 1389  به مدت سه روز در «پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی» شهر تهران برای تعدادی از مدرسین مؤسسه برگزار شد. همچنین  یک دوره کارگاه چهار روزه برای مدرسین مؤسسه در اواسط آبان ماه سال 1389 با عنوان «چگونگی اجرای برنامه فلسفه برای کودکان و نوجوانان در مدارس»  با بهره گیری از تجربیات سرکار خانم فرزانه شهرتاش(دبیر انجمن معلمان و مربیان فبک شهر تهران) در یکی از مدارس سماء شهر تهران برگزار شده است. علاوه براین در اردیبهشت ماه سال نود کارگاهی با عنوان  آشنایی با برنامه آموزشی فلسفه برای کودکان و نوجوانان  ویژه مربیان و دوستاران این برنامه و ویژه مدیران و مسئولین مدارس به صورت جداگانه با دعوت از خانم فرزانه شهرتاش توسط  مؤسسه در شهر اصفهان برگزار شد.

در این زمینه علاوه بر برگزاری دوره های فوق جهت آموزش مدرسین و مربیان مجموعه، مدیر مؤسسه مطالعاتی رویش دیگر به منظور آشنایی دقیق با چگونگی اجرای این برنامه در مدارس به منظور مدیریت دانش محور این برنامه در مدارس شهر اصفهان و انتقال تجارب کسب شده به دیگر مربیان مؤسسه، در طول سه سال گذشته به آموزش این برنامه در دبستان و مدرسه راهنمایی پسرانه سماء واحد آبشناسان شهر تهران پرداخته است.

با توجه به تجربه ی موفق اجرای  برنامه ی فلسفه برای کودکان و نوجوانان  در حدود چهل مدرسه ی شهر تهران که تعداد زیادی از این مدارس از مجموعه مدارس سماء شهر تهران می باشند و استقبال مدیران و معلمین و اولیاء دانش آموزان از این برنامه به علت تقویت قدرت تفکر منطقی و مهارت های شنیداری و گفتاری دانش آموزان و افزایش انگیزه ی دانش آموزان به گفتگو و تعامل گروهی با رعایت قواعد گفتگو و احترام متقابل، اعضای مؤسسه ی رویش دیگر تصمیم گرفتند که به اجرای این برنامه در برخی از مدارس شهر اصفهان بپردازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *