اخبار موسسه, گالری تصاویر

“آغازهمکاری با موزه صلح تهران به همراه گزارش بازدیداز این موزه”

اولین سوالی که قبل از بازدید موزه در ذهن تک تک ما بود این بود که در موزه صلح چه چیزهایی می تواند وجود داشته باشد؟؟
پس از بازدید کل موزه و توضیحات مسئولان محترم متوجه شدیم موزه صلح در واقع محلی است برای برنامه های آموزشی وپژوهشی که مخاطب آن عموم مردم هستند.یکی از مهم ترین اهداف آگاه سازی در زمینه پیامدهای مخرب ویرانگرجنگ هاست ودرسهایی که از این صفحات غم انگیزتاریخ می آموزیم.از نقاط مثبت این موزه این است که میتواند از طریق نمایشگاه ها کارگاه های آموزشی بزرگداشت ها ودیگر مراسم با عموم مردم ارتباط پیدا کنند.
در واقع صلح چیزی فراتر از نبودن جنگ بین دولت هاست صلح واقعی از درون ما سرچشمه می گیرد وبه روابط صلح آمیزبین اعضای خانواده افراد اجتماع ودر نهایت ملت ها منجر می شود. پس باید صلح طلبی ونفی خشونت را از درون خود و زندگی روزمره آغاز کنیم ودر هر لحظه سفیری برای صلح باشیم.
آری صلح از درون ما آغاز می شود . صلح از کوچکترین و ناچیزترین لبخند آغاز می شود.
افتخار این را داشتیم که با جمعی از دوستان انجمن اصفهان شناسی در خدمت دوستان موزه صلح تهران باشیم .
درست است که سفری یک روزه با سختی های خاص خود همراه است ولی گرمای صلح واستقبال بی نظیر دوستان باعث شد سختی وخستگی راه را فراموش کنیم و چند ساعتی را باهم از اهداف صلح و همکاری با یکدیگر داشته باشیم. درست است هرکدام با رشته های تحصیلی متفاوت از خانواده هایی متفاوت گرد هم جمع شده بودیم ولی همه درجستجوی یک چیز وآن هم صلح جهانی بودیم.براستی سرشت وذات آدمی اورابه سوی مهربانی دوستی وصلح سوق می دهد تا بسوی جنگ ودشمنی.
موزه صلح تهران دارای چندین ویژگی برجسته است:
• ازهمه مهم تر اعضای فعال آن قربانیان جنگ وسلاح های شیمیایی به عنوان نمادهای زنده وپیام آوران صلح می باشند.
به راستی اشک در چشمانمان حلقه زد هنگامی که عزیزی روی ویلچر نشسته وبراثرجنگ دوپایش را از دست داده بود وبه خود می بالید که چندین سال است نشسته تا ما بتوانیم راحت و آسوده در کمال آرامش باشیم وعزیزی دیگر که با چندین بار عمل قرنیه باز هم مشکل بینایی داشت وافتخار می کرد که ایرانی است وبرای آسایش دیگران چشمانش را از دست داده.
براستی انسانی که می تواند با تمام نیرو وقوایی که دارد تبدیل به دانشمندی بزرگ شود یا گامی مثبت برای کره خاکی بر دارد چرا و به چه علت زمان وسرمایه اش را خرج ساختن سلاح های شیمیایی میکند به راستی با چه وجدانی وچرا؟؟
وقتی پس از سال ها هنوز هم آثار سلاح شیمیایی در خاک هوا روح و جسم آدم ها حک شده است واقعا به چه هدفی رسیده اند؟ آیا غیر از این است که تنها یک کره خاکی وجود دارد و این کره خاکی متعلق به تک تک ماست وهمه در آبادی آن سهیم هستیم؟ آیا نه این است که باید به آبادانی این کره خاکی کمک کرد؟
براستی خودپسندی است که بخواهیم واژه صلح را محدود به یک شهر یا کشور کنیم چراکه صلح محدود به مکان وزمانی خاص نیست.
ازدیگر ویژگی های موزه:
• عضوشبکه بین المللی موزه های صلح می باشد که مقر آن شهر لاهه هلند است.
• در ارتباط گسترده باسایر تشکل های مردمی و موزه های صلح در سراسر دنیا می باشد.
• می کوشد تا فرهنگ صلح را نه در معنای سیاسی آن بلکه در معنای اجتماعی وفرهنگی آن ترویج دهد.
براستی چه خوب می شود روزی برسد که یادبگیریم درصلح زندگی کردن و در آرامش بودن بسیار ارزشمندتر وزیباتر از زندگی در بمب و جنگ است.
امیدوارم ما دوستان انجمن جوانان اصفهان هم بتوانییم ابتدا در خود سپس در خانواده و شهر خود فرهنگ صلح را ترویج دهیم هرچند قدم ها وحرکتمان بسیار کوچک باشد.
به امید روزی که همه باهم ودر کنارهم در صلح باشیم.
حتمااز وب سایت موزه بازدید نمایید:
http://www.tehranpeacemuseum.org
تهران : ضلع شمالی پارک شهر City Park, Tehran, Iran
P9012969

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *