اخبار مؤسسه در مطبوعات, اخبار موسسه, گزارش برنامه ها

ایمنا: در همایش “چ را فلسفه” عنوان شد: فلسفه زندگی را آسان می کند

ایمنا: فلسفه زندگی را آسان می کند

به گزارش خبرنگار ایمنا، همایش “چرا فلسفه” با حضور جمعی از اساتید و علاقمندان فلسفه در سالن آمفی تئاتر دانشگاه علمی کاربردی امام صادق(ع) برگزار گردید.
بررسی دلایل پرداختن به فلسفه از منظرهای مختلف تخصصی در این برنامه توسط اساتید و فعالان برجسته فلسفه اصفهان بطور خلاصه در این برنامه به چالش کشیده شد.
در ابتدا حجت الاسلام شاه نظری، از اساتید فلسفه اسلامی دانشگاه اصفهان از منظر فلسفه اسلامی به معرفی چرایی فلسفه پرداخت و گفت: اصفهان سابقه بالایی در حکمت، هنر و فلسفه دارد، اما متاسفانه تعصبات جای تعقل را در این شهر گرفته است . نیاز است چنین مراسم هایی برگزار گردد تا فلاسفه بتوانند حرف خود را بزنند.
استاد فلسفه اسلامی دانشگاه اصفهان با اشاره به جایگاه تعقل در فلسفه اسلامی گفت: پیامبر اکرم(ص) فرموده اند “درجه آدم در قیامت، عقل اوست” و مباحث فلسفه توجه به تفکر است.
وی افزود:در ذات فلسفه و چگونگی پاسخ به مسائل، فلسفه اسلامی تفاوتی با دیگر فلسفه ها ندارد اما در روش برخورد و طرح سوال این فلسفه اسلامی است که روش های جدیدی در طرح سوال مطرح می کند.
امیراحسان کرباسی زاده نیز در زمینه فلسفه تحلیلی به توضیح فلسفه پرداخت و گفت: هدف فلسفه پاسخ به پرسش های باز است. با توجه به ماهیت پرسش های باز هر پاسخگو به جوابی متفاوت دست خواهد یافت و این ذات فلسفه است.
مدرس دانشگاه اصفهان ادامه داد:وظیفه فلسفه کنونی ایجاد تصویری جامع در گردآوری علوم است و هدف فیلسوف و فلسفه آسان سازی مسائل است.
وی ادامه داد:در تمامی فلسفه های دنیا با وجود اختلاف در پاسخ گویی متفاوت به سوال های مشابه روش هایی یکسان در حل مسئله و روش پرداختن به آن وجود دارد و این اصول منطق نام دارد و روش تحلیل صحیح مسائل با روش منطقی صحیح میسر می شود.
سعید بینا مطلق از دیگر مدرسان دانشگاه اصفهان نیز به معرفی فلسفه یونان پرداخت و گفت: فلسفه یونان به مسائلی می پردازد که امروز نیز نیاز ما است. از این جمله بحث در مورد هستی و وجود است که هنوز ما با آن دست در گریبانیم.
وی ادامه داد: پایه فلسفه اسلامی با تکیه بر اصول ارسطویی شکل گرفته است و با آشنایی با فلسفه یونان به جایی می رسیم که فلسفه اسلامی از آن شروع کرده است.
یدالله موقن، مترجم متون فلسفی نیز در این همایش به چالش ماهیت وجودی فلسفه و کاربرد آن در زندگی امروزی در عالمی که علوم آن پیشرفت کرده اند پرداخت و گفت:باید در انتخاب متون فلسفی بسیار دقت کرد. هر کس کتاب فلسفی می خواند نباید به خود مغرور گردد.
وی افزود: امروز دیگر دوران آن گذشته است که فلاسفه بخواهند مفسر علوم شود. هرجا علم و فلسفه با هم به تضاد بنشینند ، باید طرف علم را گرفت.
موقن در توضیح شخصیت کاسیرر که متن آن توسط خود وی ترجمه شده است،گفت:کاسیرر آخرین نسل فیلسوفانی است که هم فیلسوف است و هم در علوم مختلف مانند فیزیک تبحر دارد. کاسیرر علاوه بر اینکه نوشته های مختلفی در زمینه فلسفه دارد دست نوشته ای در مورد نظریات هایزنبرگ دارد و نوشته ای هم از او موجود است که برای انیشتین نوشته و به بحث با او در مورد نسبیت پرداخته است.
محمد رضا شیدایی روانپزشک نیز به تاثیرات متقابل فلسفه و روانشناسی پرداخت و گفت: آخرین علمی که از فلسفه جدا شد، روانپزشکی بود و پشت بیشتر نظریات روانشناسی یک تئوری فلسفی قرار دارد.
وی ادامه داد: فلسفه در روانشناسی و درمان روانی به صورت مستقیم وارد زندگی مردم شده است و اقلب اصطلاحات پزشکی و روانشناسی از فلسفه وام گرفته شده اند.
شیدایی گفت: امروز در پس روشهای برخورد با بیماری های خفیف روانی از جمله مسئله ای که برای روان شناس مطرح است روش و دید بیمار به جهان و به عبارتی جهان بینی وی است. دید افراد به دنیای مادی و معنوی اطراف ریشه بسیاری از برخوردهای فرد است که می توان گفت دید فلسفی فرد در مسیر درمان وی بسیار تاثیر گذار است.
در ادامه مراسم محمد رضا واعظ شهرستانی مدیر موسسه رویش دیگر که برگزار کننده مراسم “چ را فلسفه” بود به بیان دلایل و ضرورت های برگزاری چنین مراسم هایی پرداخت و گفت: ما به دنبال عمومی کردن فلسفه نیستیم ولی معتقدیم حق فلسفه در جامعه کنونی بیشتر از قدری است که امروز دارد.
وی ادامه داد: کسی که در زندگی بصورت ماشینی و بر حسب عادات رفتار می کند یک فیلسوف نیست. فیلسوف کسی است که بطور مستقیم به تفکر در جنبه های روزمره زندگی می پردازد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *