یادداشت ها

بررسی تاثیر حلقه کندوکاو فلسفی بر کاهش نشانه های بیماری روان تنی نوجوانان- پنجمین همایش ملی سایکوسوماتیک

دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و انجمن بین المللی پزشکی و روان درمانی رازی با همکاری مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی داخل و خارج کشور پنجمین همایش ملی سایکوسوماتیک (روان تنی) را با محوریت نقش توانبخشی در درمان بیماری های روان تنی  به مدت سه روز از تاریخ ۸ تا ۱۰ خرداد ۱۳۹۲ برگزار می نمایند. همچنین در این ارتباط  سمپوزیومی در زمینه روان درمانی با کودکان  در این همایش برگزار خواهد شد.

مطابق با پیام ریاست همایش، هدف از برگزاری این همایش علاوه بر اشائۀ طب روان تنی، تاکید بر اهمیت و نقش توانبخشی و کار تیمی در بیماری های طبی و اهمیت ارائه روان درمانی برای کودکان است. همچنین این نکته ذکر شده است که پنجمین همایش ملی سایکوسوماتیک بر اساس تفاهم نامه منعقد شده بین دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و انجمن بین المللی رازی و دانشگاه های همکار این انجمن در آلمان برگزار می شود.

در این زمینه چکیدۀ  مقاله  ای با عنوان “بررسی تاثیر  حلقه کندوکاو فلسفی بر کاهش نشانه های بیماری روان تنی نوجوانان” در این همایش ارائه خواهد شد که تقریر آن حاصل همکاری اینجانب با اکرم شاه طالبی و دکتر مهرنوش هدایتی است. در ادامه توضیحاتی در مورد این مقاله ارائه شده است.

“ما در بسیاری از عرصه های زندگی با مشکلاتی مواجه می شویم، به موانعی بر می خوریم  یا بر سر دو راهی هایی قرار می گیریم که  در این شرایط کاملا احساس گیجی و عدم اطمینان می کنیم، بهت زده و سردرگم می شویم و به دنبال راه حل می گردیم. گاهی قرار گرفتن در چنین موقعیت هایی عوارض جسمانی ای نیز برای ما به همراه دارد. در مواردی که این حوادث روانی با اختلالات جسمانی و نشانه های بدنی به طور تنگاتنگ در ارتباط هستند به طوری که عوامل روانی یاد شده در شروع و تشدید این عوارض جسمانی مؤثرند، می توان برای این نوع از بیماری ها از اصطلاح اختلالات روان تنی استفاده کرد.  در حال حاضر برای درمان اختلالات روان تنی چندین  رویکرد وجود دارد. یکی از رویکردهای درمانی برای اختلالات روان تنی، رویکرد رفتاری شناختی است. درمان هاي رفتاري شناختی شامل راهبردهايي هستند كه به منظور تغيير تفكر، نگرش و رفتار افراد دارای اختلال طراحي شده اند. در این روش كوشش مي شود تا با تأثيرگذاري بر الگوي فكري هشيار درمانجو، افكار و اعمال وي اصلاح شود. در این مقاله سعی می شود به نقش حلقه کندو کاو فلسفی برای درمان بیماری های روان تنی پرداخته شود. این کار از طریق پرداختن به تفکر تاملی انجام می شود. نویسندگان مقاله  معتقدند ارتقاء مهارت هایی همچون تفکر انتقادی و  خلاق در نوجوانان که از نظر متیو لیپمن مؤلفه های تفکر تاملی هستند، می تواند بر کاهش نشانه های اختلالات روان تنی مؤثر واقع گردد.”

دوستانی که مایل به اطلاع از عناوین کارگاه های آموزشی، سخنرانی ها و پوسترها در این همایش هستند می توانند از طریق این لینک پیگیری نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *