اخبار موسسه, سمینار ها, یادداشت ها

دربارۀ برنامۀ سمینارهای فصل بهار 93 مؤسسۀ مطالعاتی رویش دیگر

سمینارهای فصل بهار مؤسسه از روز پنج شنبه بیست و یکم فروردین با سخنرانی دکتر رضا صادقی عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه اصفهان آغاز خواهد شد. عنوان این سمینار معیار معناداری از دیدگاه دیوید هیوم است.  دیوید هیوم از فیلسوفان بزرگ اسکاتلندی و از پیشروان مکتب تجربه گرایی است و فیلسوف بزرگی چون امانوئل کانت بسیار تحت تاثیر کارهای او قرار داشته است.  او  هنگامی که هنوز خیلی جوان بود، ظرف سال‌هایی که در فرانسه گذراند یعنی طی سال‌های ۱۷۳۷-۱۷۳۴، اثر بزرگش به نام رساله ای دربارۀ ماهیت بشر را نوشت. (1) از دیگر آثار او می توان به تاریخ انگلستان، پژوهش دربارۀ فهم آدمی و استفسار اشاره کرد. سماجت هیوم بر باورهای خود چنان بود که او حتی در لحظاتی که در آستانۀ مرگ نیز قرار داشت حاضر به تغییر آن ها نبود؛ به طوری که در کتاب تاریخ تمدن اثر ویل دورانت درباره مرگ هیوم  چنین آمده‌است:

در آستانهٔ مرگش، بازول با سماجت پرسید که آیا اکنون به زندگی دیگر اعتقاد دارد؟ هیوم پاسخ داد: اندیشه‌ای نابخردانه‌تر از ابدیت انسان نمی‌شناسم. بازول مداومت کرد و باز پرسید که آیا اعتقاد به زندگی اخروی دلخوش کننده نیست؟ هیوم پاسخ داد: ابداً، بسیار اندوه‌بار است. این‌بار زنش نزد او آمد و خواهش کرد به خدا معتقد شود؛ او را به شوخی از سر باز کرد. بارها این کار تکرار شد و هیوم امتناع کرد؛ چند لحظه بعد درگذشت. (2)

از این مقدمه که بگذریم می‌خواهم به چند نکته دربارۀ سمینارهای این فصل اشاره کنم:

1- در بیشتر سمینارهای این فصل به مفاهیم “اسطوره” و “اندیشۀ اسطوره ای” در حوزه های فلسفه، جامعه شناسی، روان شناسی، ادبیات و ادراک هنر پرداخته خواهد شد و به همین خاطر عنوان پروندۀ این فصل: “اسطوره و اندیشۀ اسطوره ای” نام گذاری شده است.

2- در این فصل علاوه بر روزهای پنج شنبۀ هر هفته، دوشنبۀ هر هفته نیز سمینار خواهیم داشت؛ پنج شنبه ها راس ساعت 17 و دوشنبه ها راس ساعت 18.

3-  در این فصل در حوزۀ ادراک هنر- که پیش تر سمینارهایی پیرامون هنر سینما و تئاتر برگزار شده است، برای اولین بار  به موضوع ادراک موسیقی و تاریخچۀ آن  در طی دو سمینار پرداخته خواهد شد.

4- به منظور ترغیب بیشتر مخاطبان به شرکت در جلسات، هزینۀ ورودی جلسات در این فصل از مبلغ 4000 تومان به مبلغ 2000 تومان کاهش یافته است؛ با این تفاوت که تمامی شرکت کنندگان، اعم از همکاران، اعضاء و اعضای انجمن ها، بدون استثنا و در نظر گرفتن تخفیف های قبلی ملزم به پرداخت این ورودی هستند.

در پایان ضمن تبریک سال جدید به تمامی دوستان عزیزم در مؤسسه و اهالی علم و فرهنگ، از همگی برای شرکت در این جلسات به منظور ترویج و بسط روزافزون حوزۀ علوم انسانی و پربار ترشدن جلسات دعوت می نمایم. امید است سال نو برای همۀ ما سالی سرشار از معرفت، امید و آرامش باشد.

بامهر و امید

محمد رضا واعظ

92/12/2

لینک برنامۀ سمینارها به همراه جزئیات : برنامه سمینارهای فصل بهار مؤسسه مطالعاتی رویش دیگر

پانوشت ها:

(1) در این زمینه از روز پنج شنبه چهارم اردیبهشت ماه از ساعت 10 تا 12 صبح  هر هفته متن خوانی کتاب رسالۀ ماهیت بشر توسط ایشان انجام می شود.

(2) ویل  آریل دورانت. «دین و فلسفه». در تاریخ تمدن-عصر ولتر. ترجمهٔ سهیل آذری. ویرایش حسن انوشه. چاپ دوم. تهران: سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی، ۱۳۶۹. ص ۱۸۱.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *