اخبار مؤسسه در مطبوعات, یادداشت ها

مصاحبه با محمدرضا واعظ در ایسنا: ” بنیان فرهنگ بر اساس پژوهش نهاده می شود”

مدیر یک موسسه مطالعاتی گفت: آشناسازی با کتاب، بالا بردن میزان کتاب خوانی در سال، معرفی کتاب‌های خوب، شناسایی فعالان در حوزه کتاب و … باید در دستور کار موسسات مطالعاتی و پژوهشی قرار گیرد.

محمدرضا واعظ در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، با بیان اینکه موسسات مطالعاتی و پژوهشی در فرهنگ جامعه تأثیرگذار هستند، اظهار کرد: موسسات فرهنگی، خدماتی و آموزشی نقش مهمی در جامعه ایفا می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه بنیان فرهنگ بر اساس پژوهش نهاده می‌شود، افزود: ابتدا باید فعالیت پژوهشی به صورتی که در آن به معضلات و چالش‌های موجود پرداخته شود، انجام داد و سپس با توجه به نتایج آن فعالیت‌های آموزشی و ترویجی انجام گیرد.

مدیر موسسه مطالعاتی رویش دیگر اضافه کرد: متأسفانه بسیاری از موسسات قبل از این که مرحله اول (فعالیت پژوهش) انجام شود وارد مرحله دوم (فعالیت‌های آموزشی) می‌شوند، به این معنی که آموزش را بدون کار پژوهشی انجام می‌دهند و متأسفانه بدون شناخت چالش‌ها و معضلات فرهنگی کار آموزشی انجام می‌گیرد، درحالی که هنوز دردها و دغدغه‌ها تشخیص داده نشده است.

واعظ ادامه داد: در حال حاضر جامعه نیاز بیشتری به موسسات پژوهشی و مطالعاتی دارد، این موسسات باید ابتدا فعالیت‌های بنیادین مطالعاتی انجام دهند، کتاب معرفی کنند، گروه‌های متن خوانی و با هم خوانی تشکیل دهند و سپس به فعالیت‌های پژوهشی بپردازند و در آخر فعالیت‌های آموزشی انجام دهند.

وی خاطر نشان کرد: مؤسساتی که در جامعه وجود دارد، متولی فرهنگ هستند، پژوهش در حوزه علوم انسانی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان تعریف شده نیست. گفته می‌شود باید به وزارت علوم مراجعه شود که وزارت علوم هم مشکلات خاص خود را دارد و در آن فعالیت‌های پژوهشی به تعدادی سرفصل‌های آموزشی محدود می‌شود.

این پژوهشگر تصریح کرد: در موسسات مطالعاتی دوره‌ها و حوزه‌های مختلف توسط کارشناسانی که یا فوق لیسانس و دکتری هستند یا دانشجوی دکتری اداره می‌شود. سمینار برگزار می‌شود، علاقه‌مندان در این درس گروهی‌ها گرد هم می‌آیند و علاقه‌مندان به گروه‌هایی باهم خوانی تبدیل می‌شوند و دوره‌هایی نیز برای آنان تشکیل داده می‌شود تا در نهایت در قالب یک کارگروه، به فعالیت پژوهشی بپردازند.

واعظ اضافه کرد: دوره‌های مربوط به کتاب باید بیشتر شوند. باید مشخص شود که شهروندان در چه سطحی با کتاب آشنا هستند و انتظار آنها از کتاب چیست.

وی ادامه داد: آشناسازی با کتاب، بالا بردن میزان کتاب خوانی در سال، معرفی کتاب‌های خوب، شناسایی فعالان در حوزه کتاب و … باید در دستور کار موسسات پژوهشی نیز قرار گیرد.

مدیر موسسه مطالعاتی رویش دیگر به برنامه‌هایی که در موسسات مطالعاتی با استقبال بیشتری مواجه می‌شود، اشاره کرد و افزود: برنامه‌هایی که مخاطب محوری بیشتری دارند، بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرند، زیرا مخاطبان در این جلسات با ایده حضور پیدا می‌کنند. به عنوان نمونه یک برنامه با عنوان “بهترین کتاب از دیدگاه شما چه کتابی است؟” در موسسه رویش دیگر برگزار شد که فوق العاده با استقبال خوبی همراه بود. در این جلسه به هر کدام از مخاطبان پنج دقیقه فرصت داده شد تا کتابی را معرفی کند، جملات کلیدی و مدنظر خود را بگوید و در مورد آن کتاب توضیح دهد.
لینک خبر:
کتاب در دستور کار موسسات مطالعاتی و پژوهشی قرار گیرد
کد خبرنگار: 13017

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *