اخبار موسسه, گزارش برنامه ها

گزارش سمینار آشنایی با ادبیات تطبیقی

برگزاری اولین سمینار فصل بهار در موسسه مطالعاتی رویش دیگر

آشنایی با ادبیات تطبیقی

روز سه شنبه 3/2/92 ساعت 18، ارائه دهنده آقای احسان بقایی

درشروع این جلسه ابتدا به این موضوع پرداخته شد که تعریف ادبیات تطبیقی به طور دقیق کار مشکلی است زیرا دو واژه ادبیات و تطبیقی در کنار هم بکار رفته که هر کدام دارای تعریف واضح و مشخصی نیستند، بنابراین تعریف ادبیات تطبیقی هم مشکل است. همچنین این توضیح ارائه شد که در ادبیات تطبیقی به بررسی تفاوت ها و شباهت ها در آثار ادبی پرداخته می شود، از این روی ادبیات تطبیقی می تواند یکی از رویکردهای نقد ادبی نیز باشد.

در ادامه، ادبیات تطبیقی از دو منظر مکتب فرانسه و آمریکا بررسی شد. به این صورت که در مکتب فرانسه ادبیات تطبیقی به معنای مقایسه دو اثر ادبی به دو زبان متفاوت با ارتباط تاریخی می باشد و در مکتب امریکایی مقایسه یک اثر ادبی با حوزه های دیگرمثل فلسفه، سینما،موسیقی و … است، با این تفاوت که در مکتب آمریکایی ارتباط تاریخی مورد تاکید نیست وتنها تفاوت های زبانی و فرهنگی می تواند برای مقایسه دو اثر کافی باشد. هرکدام از این موارد با ارائه مثال هایی در جلسه مورد بحث قرار گرفت.

 علاقمندان می توانند فایل شنیداری این جلسه  را در محل موسسه تهیه نمایند

1 دیدگاه در “گزارش سمینار آشنایی با ادبیات تطبیقی

  1. فرهنگسرای ملل گفت:

    سلام . احتراما ، از شما دعوت میشود در همایش رایگان یک نکته از این معنی (برگزاری برنامه ده همایش ادبی از ده شاعر برجسته ایرانی) شرکت فرمایید:
    1.نشست شوریده بلخ – مولانا -2 مهر 92 ساعت 16
    2.رند خلوت نشین –حافظ 16 مهر ساعت 16
    3.شیخ شیرین گفتار –سعدی -30 مهر ساعت 16
    شرح و تفسیر اشعار و ابیات ، پاور پوینت ، شعر خوانی و دکلمه و برنامه موسیقی از دیگر بخشهای این همایس میباشد . سخنران استاد خانم احمدی . نشانی تهران پارک قیطریه فرهنگسرای ملل .تلفن22212392 .حضور شما را در این برنامه صمیمانه گرامی میداریم ./ ضمنا این برنامه تا پایان آذر ماه با بررسی اشعار باباطاهر و جامی و خیام و… ادامه دارد./
    Melal.farhangsara@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *