دانلوذ فایل پی دی اف: بسته کتاب-ویژۀ مربیان، معلمان و پدر و مادرهای کودکان دبستانی
به مناسبت روز کتاب و کتابخوانی در ایران
با محوریت «ارتقای مهارتهای تفکر و اندیشهورزی»
ویژۀ «مربیان، معلمان و پدر و مادران کودکان دبستانی(7 تا 12 سال)- بستۀ اول»
مرکز ایرانی توسعه و پیشبرد فلسفه برای کودکان و جوانان (ICAPCY)، وابسته به موسسه فرهنگی هنری پیدایش(رویش دیگر)، به مناسبت روز جهانی کتاب، اولین “بستۀ کتاب”، ویژه «مربیان، معلمان و پدر و مادرهایی که با کودکان دبستانی(7 تا 12 سال)» سروکار دارند، با محوریت «ارتقای مهارتهای تفکر و اندیشهورزی» را به شرح زیر معرفی مینماید. لطفا به هنگام مطالعۀ این لیست این نکته در نظر گرفته شود که اگرچه کتابهای بسیار خوب و مناسب دیگری برای این ردۀ سنی وجود دارند که در این لیست گنجانده نشدهاند، اما دلیل بسنده کردن به تنها هشت کتاب، شرایط اقتصادی و قیمت کتاب در شرایط فعلی جامعه است. همچنین، در آینده «بستۀ کتاب پیشنهادی» دوم، ویژۀ دبستان، ارائه خواهد شد.
- کتاب «تفکر نقادانه برای کودکان»، مَل لیسستر و دنیس تیلور، ترجمۀ روحالله کریمی و فائزه رودی، انتشارات کرگدن، تهران؛
- محور اصلی کتاب: تفکر نقادانه؛
- محورهای فرعی کتاب: تفکر خلاق، تفکر اخلاقی؛
- کتاب «آب-بابا…افلاطون: مباحثه، تفکر و فلسفه در کلاسهای ابتدایی»، جان اسمیت، ترجمۀ مجید کمالی و هاجر هاشمزاده، انتشارات نقد فرهنگ، تهران؛
- محور اصلی کتاب: مباحثه، سخن گفتن و رشد تفکر و اندیشهورزی؛
- محورهای فرعی: کمک به کودکان برای تبدیل شدن به یادگیرندگانی مستقل، مراقب و با اعتماد به نفس؛
- کتاب «باهم فکر کردن: کندوکاوهای فلسفی برای کلاس»، فیلیپ کَم، ترجمۀ مژگان رشتچی و فرزانه شهرتاش، انتشارات شهرتاش، تهران؛
- محور اصلی کتاب: آموزش کندوکاو فلسفی؛
- محورهای فرعی کتاب: ابزارهای استدلال، ابزارهای مفهومی، راهنماهای ارزشیابی و برخی از مهمترین مهارتهای تفکر؛
- کتاب «فلسفه در زندگی: جستارهای در تفکر انتقادی، فلسفه برای کودکان و فلسفه»، محمدرضا واعظ شهرستانی، انتشارات نگاه معاصر، تهران؛
- محور اصلی کتاب: ارتقای تفکر فلسفی مربیان و پدر و مادرها از طریق جنبههای کاربردی فلسفه در زندگی؛
- محورهای فرعی کتاب: ارتقای مهارت تفکر نقادانۀ مربیان و پدر و مادرها، آشناسازی آنها با برنامۀ فلسفه برای کودکان و ارائۀ چهارچوبی برای تسهیل گفتگوی کلاسی؛
- کتاب «بازیهایی برای فکر کردن»، رابرت فیشر، ترجمۀ مبینا شاهری لنگرودی، انتشارات کرگدن، تهران؛
- محور اصلی کتاب: فعالیت، لذت، همکاری، بحث، تحقیق و حل مسئله از طریق بازی؛
- محورهای فرعی کتاب: پرورش مهارتهای فکر کردن، یادگیری، منطق و زبان؛
- کتاب «فلسفه برای کوچکترها: چهل سؤال که شما را به حیرت میاندازد»، دیوید وایت، ترجمۀ تینا حمیدی، نشر هنوز و نشر قطره، تهران؛
- محور اصلی کتاب: پرورش تفکر فلسفی؛
- محور فرعی: آشنایی با برخی از مهمترین پرسشهای فیلسوفان در تاریخ فلسفه؛
- این کتاب بهتر است برای کودکان 10 سال به بالا استفاده شود.
- کتاب «چگونه دنیا را متحد کنیم: اخلاق برای کودکان و نوجوانان»، برژیت لابه و میشل پوش، ترجمۀ پروانه عروجنیا با مقدمۀ استاد مصطفی ملکیان، نشر آسمان خیال، تهران؛
- محور اصلی کتاب: ارتقای تفکر اخلاقی؛
- محورهای فرعی: زیبایی و زشتی، عدالت و بیعدالتی، خشونت و عدم خشونت، جنگ و صلح؛
- کتاب «راهنمای انیمیشنهایی برای کلاس فلسفه برای کودکان»، سعید ناجی و سمانه عسکری، انتشارات کرگدن، تهران؛
- محور اصلی: انیمیشن به عنوان محتوا و محرکی برای فکرکردن در حلقۀ کندوکاو؛
- محورهای فرعی: ایدههایی برای فکرکردن، طرح بحثها، تمارین و فعالیتها برای هر انیمیشن؛